En helt ny segelbåt från Hanse i 46 fot
Den nya segelbåten Hanse 460 har nya designers och det gav resultat. Med nytt franskt blod i tyskt DNA blev det ett lyft för Hanse 460, som övertygade juryn i European Yacht of the Year med utseende, komfort och framför allt skön segling.
Text: Joakim Hermansson
I många, många år har det stora volymmärket Hanse samarbetat med den likaledes tyska designfirman judel/vrolijk & co i Bremerhaven, som radat upp succémodeller av segelbåtar i cruisingklass åt varvet i Greifswald i forna Östtyskland. Där bygger Hanse segelbåtar sida vid sida med koncernkusiner såsom Dehler, Moody och Sealine, i en modern produktionsanläggning av senaste snitt. När den nya 46-fotaren skulle utvecklas ville emellertid Hansefolket tillföra en skopa nytt tänk och ställde därför till med en designupphandling som utmynnade i att uppdraget gick till – hör och häpna – franska Berret–Racoupeau. Sedan starten 1983 har Jean Berret och Olivier Racoupeau från sin bas i La Rochelle vid Biscayabukten försett traktens stora franska fritidsbåtsvarv med nya produkter, men också designat allt från superyachter med segel eller motor till mindre passagerarfärjor och fiskebåtar. Att nu dessutom kunna sätta tyska Hanse Yachts på meritlistan är förstås en fjäder i hatten.
Ny segelbåt i modern design
För Hanse 460 innebär det nya designsamarbetet att släktskapet med befintliga Hansemodeller inte syns lika tydligt som om man skulle ha fortsatt som tidigare. Berret–Racoupeau har helt enkelt tillfört en injektion fransk frimodighet i Hanses strikta tyska DNA. Från den svagt framåtlutande stäven och ett förskepp med skarpa slag som bidrar till interiörvolym i förskeppet och till att skvättvatten bättre kastas ut från båten, till en bredd som i däckshöjd följer med hela vägen akterut. Där svänger sedan friborden in skarpt ner mot vattenlinjen, för att minska den våta ytan när båten kränger på kryss eller ska accelerera iväg på undanvind. Men trots att Hanse 460 i många stycken har attribut och utseende som en racer är den ändå främst en komfortabel familjecruiser. Incidenten med skrovfönster som lossnade ute till havs har inte heller avskräckt varvet från att på varje sida förse nya 460 med hela fyra större rutor i linje längs friborden, där de bidrar till den exteriöra karaktären och förstås ger både utblick och ljusflöde i salong och hytter.
Många valalternativ en denna nya segelbåt – Hanse 460
På väg ner under däck noterar jag att nedgångsluckan kan skjutas ner helt och hållet i tröskeln, för att komma helt ur vägen när den inte är stängd, en lösning som först sågs på varvets Dehlerbåtar. En härligt ljus och luftig interiör öppnar sig sedan, med snickerier i ljus fransk ek och durkskivor som är klassiskt randiga, mot 75 000 respektive 27 500 kronors tillägg jämfört med standardnivåns mattlackade mahogny och acaciadurkar. I kombination med att de tidigare nämnda skrovrutorna kompletterats med såväl takluckor som längsgående fönster i överbyggnaden, är källarkänslan som bortblåst. Till det intrycket bidrar också de vita takpanelerna med både LED-slingor och separata lampor.
Akter om styrbordssidans längsgående pentry finns i standardplanlösningen en liten hytt för tvättmaskin och verktygsbänk, innan akterhytten tar vid. Testbåten har istället uppgraderats för 65 000 kronor med ett rejält navigationsbord för papperskort eller skrivbordsarbete, men då ingår även en extra toalett med dusch som dock ej är separat. Därmed blir också pentryt något kortare, men eftersom det sträcker sig hela vägen fram till huvudskottet räcker det ändå mer än väl. Här finns både arbetsyta och förvaring i klass med ett hemmakök, tvålågig spis med ugn och förstås möjlighet till både kyl och frys genom lucka i bänken eller i praktiskt utdragbar låda. Babordssidans raka salongssoffa följer skrovsidan och avslutas akterut med en liten divandel. Soffryggstöden kan fällas fram och blottar då både barskåp och drinkbord med rostfria uttag för att glasen ska stå stadigt. Elegant, absolut, men kanske något opraktiskt ifall drycken skvimpar ut på den snygga mörkt gråmelerade dynan.
Redan i grundutförande har Hanse 460 två generösa toaletter med separat dusch bakom stilig glasdörr, men antalet kan i charterversionen utökas till fyra; en i var och en av de fyra hytter med dubbelbäddar som då erbjuds. Önskar man ännu fler bäddar så kan man till och med skippa navbordet och den tillhörande toan till förmån för en hytt med våningssäng och får då hela tio sköna bäddar att tillgå, vilket inte alls är illa för båtstorleken. Förpiken kan delas av i två separata hytter med en dubbelbädd eller en våningssäng i varje, men i testbåtens planlösning hittar vi istället en grandios inbjudande upphöjd dubbelbädd i förpiken. Vill man här ha testbåtens soffa istället för en garderob om styrbord kostar det dock 11 700 kronor extra. Under bädden i förpiken finns gott om plats för såväl färskvattentank och bogpropeller med batterier, som utdragbara lådor för personliga tillhörigheter. Varmvattenberedaren ligger däremot smart placerad under durkluckorna alldeles för om nedgångstrappan.
En sittbrunn i klass med 50 fotare
Uppe i sittbrunnen kan hela det dussinet personer som CE-godkännandet (område A, obegränsad havssegling) omfattar gemensamt inta sina måltider vid inte bara ett utan två elektriskt höj- och sänkbara bord som är tillval för 72 000 kronor, med passage emellan. Med de sköna formgjutna dynorna på plats känns sittbrunnsbänkarna snarare som bekväma soffor, med lutande ryggstöd som ger extra höjd över sidosargarna. Båda styrpiedestalerna är utöver plotter och instrument utrustade även med motorreglage, så att båten kan manövreras in i hamnar från valfri sida. Rorsmansplatserna bakom rattarna kostar 35 000 kronor extra och kan fällas upp helt och hållet på stadiga gasfjädrar, för en helt öppen passage mot badplattformen. Den kan mot tillägg fås elektriskt justerbar och med extra bekväm badstege, men funkar fint även i standardutförande.
Snabb segelbåt med komfort
För en segelbåt i klass familjecruising som Hanse 460 är det en stor fördel och extra trygghet att slippa ha ett storskot svepande genom sittbrunnen i stagvändningarna, och det är därför arrangerat via två kraftiga block i rufftaket framför nedgångens skjutlucka. Lösningen är i enklaste laget för att kunna trimma in seglen effektivt för kappsegling, men funkar alltså gott nog för lat semestersegling. Tillsammans med alla fall och trimtampar leds skotet först via mastfotsblock och sedan akterut via recesser i överbyggnadens tak och sittbrunnssargarna. På det sättet kan de hanteras smidigt av rorsman vid styrpiedestalerna. Att vanten är dragna till röstjärn som förankrats ända ute i skrovsidorna ger bekväm passage längs skarndäck fram till fördäck, där båten är förberedd med skena för självslående fock uppe på rufftaket för om masten. I fören finns strax akter om ankarboxen ett stort och djupt stuvutrymme, där både fendrar, segel och förtöjningsgods har gott om plats. Det snyggt integrerade peket för 20 000 kronor extra rymmer såväl extra förstag för 87 800 kronor som ankardävert.
Det extra förstaget är en välsignelse när vi seglar båten i svaga vindar på spanska Medelhavsvatten utanför Port Ginesta, strax sydväst om Barcelona, då det ger möjlighet att smidigt rulla ut det Code-segel som redan är satt på det. Omaket att behöva rulla in i stagvändningarna för att seglet ska kunna passera det ordinarie förstaget tar vi gärna när det stora seglet ger så mycket extra boost åt båten, som snabbt skjuter behaglig fart genom vågorna i nästintill bidevindsvinkel. Dagens toppnotering på 12,1 knops fart infinner sig dock senare, på halvvind, när vinden ökat till omkring tio meter per sekund. Snittet över tid ligger emellertid närmare tio knop, vilket inte är dåligt det heller. I kombination med den kontrollerade roderkänslan, med lagom mycket feedback som gör att det är fingertoppar snarare än fast grepp som gäller vid ratten, är Hanse 460 en njutning att segla. När jag går igenom mina jurykollegors kommentarer är det också de fina seglingsegenskaperna som många fastnat för, och som blev utslagsgivande när vi i stenhård konkurrens utsåg just den här båten till European Yacht of the Year 2022 i familjeklassen.
OUTSPÄTT:
Med 160 segelbåtar sålda redan på ritningarna har Hansevarvets steg att släppa in franska Berret-Racoupeau som designers för varvets nya 460 visat sig vara ett lyckokast. Segelbåten utsågs dessutom till European Yacht of the Year 2022 i familjeklassen.
FAKTARUTA Hanse 460
Längd över allt 14,6 m
Skrovlängd 13,87 m
Längd i vattenlinjen 13,05 m
Bredd 4,79 m
Djup 1,75–2,25 m
Vikt 12 560–12 880 kg
Kölvikt 3 360–3 680 kg
Storsegel 64 kvm
Fock 42 kvm
Gennaker 170 kvm
Masthöjd 21,9 m
Bränsle 210 l
Vatten 450 l
Motor 57 hk
CE-godkänd i klass A för 12 personer
Design Berret–Racoupeau
Pris från 3,8 miljoner kronor fritt varv
Värt att notera:
+ Ny spännande design
+ Sköna seglingsegenskaper
+ Möjlighet att få fem separata hytter
+ Många tillval att välja bland
– Många tillval krävs
– Lång leveranstid, nästa slot 2024.
Tre konkurrenter med segelbåtar i samma storlek:
Segelbåt Bavaria C45
Det tyska storvarvet vände sig för designen av sin C45 till italienaren Maurizio Cossutti, som ritade en segelbåt med möjlighet att rymma upp till fem hytter. Dessutom finns plats för ett jollegarage i aktern och en rejält rymlig sittbrunn med alla trimlinor neddragna.
Segelbåt Beneteau Oceanis 46.1
46-fotaren i Oceanislinjen kan fås med rullmast och självslående fock för att förenkla segelhanteringen under lata semesterdagar. Pascal Conq har gett segelbåten bred och bärig akter med mycket volym även i förskeppet, tack vare skarpa slag i friborden.
Segelbåt Dufour 470
Italienaren Umberto Felci har ritat franska Dufours nya 47-fotare, som säljs i tre versioner. Den prestandainriktade har storskotskenan på durken i sittbrunnen medan de båda övriga har den på rufftaket. Interiört kan man välja tre eller fyra